Dečija auto sedišta
Avionaut PIXEL Pro 2.0 C
Axkid Up – auto sedište sa visokim naslonom
Axkid Minikid 4 (9-36kg)
Osim toga, roditeljima su potrebne i dodatne funkcije i sistemi, a sve to treba uklopiti u stil života, automobil i budžet. Tako smo ih i birali, sedišta sa rotacijom, sa ISOFIX instalacijom, dugoročna, lagana… odnosno, da za svaku potrebu roditelja, bebe, deteta i cele porodice mi imamo rešenje.
Auto sedišta za decu – Testiranje
Kada govorimo o testiranju dečijih auto sedišta jedino obavezno je ono kojim se dobija sertifikacija R 129 ili R44 (R 129 trenutno aktuelna u većini evropskih zemljama). To su minimalna testiranja, koja na žalost ne garantuju bezbednost dece tokom vožnje. Postoje ozbiljniji testovi kojima se simulira udes (veće brzine, oštrije kočenje) koji nisu obavezni, a proizvođači auto sedišta za decu se sami prijavljuju na njih i rezultati su javno dostupni. Najvažniji evropski testovi su Plus test i ADAC, na tim testovima sedišta dobijaju ocene na osnovu određenih kriterijuma ili prolazak.
ADAC test daje ukupnu ocenu za nekoliko različitih testiranja, od kojih mi posebnu pažnju poklanjamo testu za bezbednost i njime se vodimo pri izboru auto sedišta za naš asortiman.
Švedski Plus test slovi za najrigorozniji test za auto sedišta na svetu, jer su sile koje utiču na lutku (koja senzorima snima povrede na vratu) poput onih pri udesu pri brzini od 60km/h. Test ima znatno kraći put kočenja, te su sile uticaja kao u udesima koji se zaista dešavaju van testnih uslova. Dečija sedišta koja uspeju da ga prođu, dobijaju oznaku Plus test i javno je istaknut spisak svih koja su prošla test na švedskom VTI institutu. Trenutno je svega 50 modela na svetu uspelo da ga prodje, a zanimljivo je da ga mogu proći samo sedišta koja se voze unazad, jer su u smeru vožnje isuviše jake sile koje deluju na vrat, te ga takva sediša ne prolaze.
Važno je napomenuti da se ozbiljnim brendovima koji se bave bezbednošću dece u saobraćaju dodatni testovi podrazumevaju. Recimo AXKID je jedini brend na svetu čija su i najjeftinija i najskuplja auto sedišta prošla Plus test. Standard bezbednosti se podrazumeva i time dokazuju da bezbednost ne mora da bude skupa. Ponosni smo na činjenicu da se u našoj ponudi nalaze samo sedišta koja su uspešno prošla ove dodatne testove, te smo na taj način sigurni da su naša auto sedišta za decu najbezbednija na svetu.
Najčešća pitanja
Deca do 12 godina se moraju voziti u homologovanom sedištu adekvatnom za svoj uzrast. Do treće godine mogu se voziti i na suvozačevom mestu uz isključen air-bag.
Idealan ciklus bezbedne vožnje je jaje do godinu dana. Od godine do 4 ili 7 godina sedište unazad i od 4/7 godina buster sa naslonom do 12 god.
Najčešći kriterijumi da je dete preraslo sedište su visina i težina. Svako sedište ima svoj limit kilaže i visine, ali i neke specifičnosti, pa je tako uvek najsigurnije proveriti u uputstvu da li ima i dodatnih zahteva.
Nije dozvoljeno pomeranje sedišta više od 2 cm nakon montaže. Uvek treba ispratiti uputstvo proizvođača, ne postoji univerzalni način za pravilnu montažu. Ono što je još jako važno je da pojasevi moraju biti pravilno postavljeni prema uzrastu i smeru vožnje.
Bezbedno je samo ako ste sigurni da nije učesvovalo u udesu i ako je u roku trajanja.
Pitanja o kompatibilnosti sa vozilom često se proveravaju na listi brendova proizvođača dečijih auto sedišta i testiranjem montaže u prodavnici
Bez obzira na montažu sedišta prolaze iste testove, pa tako što se bezbednosti tiče nema razlike izmedju njih. Sedišta koje se montiraju ISOFIX-om se montiraju lakše, brže, manja je mogućnost pogrešne instalacije, sedišta mogu imati više dodatnih sistema kao što je sleeping well.
Sedišta koja se montiraju pojasem mogu imati daleko veće limite za kilažu u odnosu na ISOFIX, pa se zato mogu biti dosta dugoročnija.
Za jaje važi pravilo da kada glavica dođe do 1 cm od gornje ivice sedišta, smatra se da ga je preraslo.
Međutim za sedišta to nije univerzalno pravilo, zavisi od proizvođača i konkretnog modela (uvek treba proveriti u uputstvu).