fbpx

Sigurna Beba

Axkid kampanja: Maj 2023. – mesec okrenut “unazad”

auto sedišta unazad

Peti mesec u godini je drugačiji od ostalih – maj je okrenut "unazad"! Nije šala i ne računamo ništa pogrešno. Maj je mesec bezbednosti u saobraćaju i želimo da posvetimo pažnju, više nego inače, širenju važne poruke – najsigurnija vožnja dece je kada su u sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila! Ili kako se to obično kaže – u sedištima okrenutim “unazad”. Zato je maj 2023. – mesec okrenut “unazad”! Unapredimo bezbednost naših najvažnijih putnika, naše dece! Pridružite se Axkid kampanji – trebalo bi što više roditelja da vidi bezbedonosnu poruku!

Dokazano je da putovanje u dečijim sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila svakodnevno spašava živote mlađanih putnika. Činjenice su jasne, bezbednost u sedištima “unazad” čini veliku razliku za decu u slučaju nesreće. Nažalost, analize koje se godinama sprovode pokazuju poražavajuće brojke. Tužno je što neki roditelji zanemaruju ova fakta, a mnogi su prilično neinformisani i nemarno se odnose prema ovoj temi. Ne samo da je mali broj dece koji putuje okrenut “unazad”, nego i dalje brojni mališani, iako to zakon nalaže, u vozilima nisu uopšte smešteni u svoja auto sedišta. To je razlog zašto moramo da dignemo glas! Glasno i argumentovano! Moramo da širimo bezbednosnu poruku o sedištima okrenutim “unazad” – za pravo dece da putuju u najsigurnijem smeru! Mame i tate, bake i deke, odgovorni ljudi – bezbednost vašeg deteta je vaš glavni prioritet! 

Odgovori na mitove o dečijim auto sedištima “unazad”

Kompanija Axkid stalno ističe koliko je važno da roditelji izaberu adekvatno dečije sedište za svog mlađanog putnika. Iako postoji mnogo dostupnih opcija, auto sedišta okrenuta “unazad” su najsigurniji izbor. Jer, vožnja je čak do pet puta sigurnija u sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja vozila u odnosu na isti smer. U slučaju sudara šanse za preživljavanje ili izbegavanje ozbiljnih povreda toliko se puta povećavaju. Zašto je to tako? Razlog je što je glava mališana nesrazmerna u odnosu na telo. Ona je približno 25% ukupne telesne težine u poređenju sa odraslom osobom, kod kojih glava čini samo oko 6%. Pored toga, vrat deteta je izuzetno ranjiv i osetljiv, jer još nije u potpunosti razvijen. Zato ga treba zaštititi i podupreti što je duže moguće.

Frontalni testovi sudara pokazuju da su sile koje deluju na vrat oko pet puta jače kada dete sedi okrenuto u istom smeru kretanja automobila u odnosu na suprotan smer. Tokom udara, u dečijem sedištu okrenutom ka napred, sila gura i izbacuje telo iz sedišta, samo je kaiš taj koji drži gornji deo tela na mestu. Ali, glava i dalje želi da se pomeri napred. To rezultira prenošenjem sila sudara na vrat deteta, stvarajući ogroman pritisak i napetost u vratu.

Axkid Minikid 3 – predstavnik nove generacije “unazad” sedišta

Najveća prednost auto sedišta “unazad” je što podržava detetova čitava leđa, vrat i glavu, raspoređujući sile sudara na veću površinu i zbog toga značajno smanjuje sile koje deluju na vrat. Zato, auto sedište okrenuto u suprotnom smeru pruža vašem detetu vrhunsku zaštitu. Ujedno i smanjuje rizik od povreda u slučaju sudara.

Grafikon ispod ilustruje ogromnu razliku u silama na vratu kojima je dete izloženo u frontalnom sudaru u auto sedištu okrenutom “unazad” (zelena linija) i sedištu automobila okrenutom prema napred (crvena linija). Tokom udara u sedištu okrenutom prema napred, sile sudara se prenose na vrat deteta, stvarajući ogromnu napetost u vratu.

Iako su opšte preporuke da deca treba da se voze okrenuta “unazad” do minimalne starosti od 4 godine, cilj u Axkidu je da ovako putuju što je duže moguće – radi sopstvene bezbednosti. 

Šta je to i-Size standard?

Pored fizičkih razloga zbog kojih deca putuju u auto sedištu okrenutom “unazad” i ogromne prednosti bezbednosti, postoje i neki ključni psihološki razlozi. Iako mislite da je vaš mlađani putnik “veliki dečak/devojčica”, dovoljno star da putuje okrenut ka napred, razmiliste da li je psihički zreo za taj korak? 

U većini auto sedišta okrenutih prema napred, dete je vezano sigurnosnim pojasom vozila u tri tačke. Kaiš je fleksibilan i pomera se sa pokretima mališana. Da bi imalo koristi od bezbednosnog sistema vozila, vaše dete treba da sedi mirno i pravilno (uspravno). Postizanje tog savršenog položaja sedenja je teško (ako ne i nemoguće). Svi znamo da su deca aktivna, pa tako čak ni pevanje nije uvek lako. Bezbednost malog putnika počinje pre sudara, imajte to na umu. Auto sedište okrenuto “unazad”, zbog njegovog robustnog dizajna, pružiće detetu vrhunsku podršku i sigurnost. Čak i ako mu položaj u sedištu možda nije uvek savršen.

Axkid ONE 2 – usavršena verzija prethodno najbezbednijeg sedišta

Možemo da napravimo na hiljade testova sudara u simulacijama i u laboratorijama. Ali to nije dovoljno ako se dogodi nesreća u stvarnom životu. Tek tada zaista vidimo ogromne prednosti bezbednosti dečijeg sedišta okrenog u suprotnom smeru od kretanja vozila. Na našem sajtu objavili smo priče iz života naših sagovornika, u kojima su podelili lično iskustvo iz nesreća u kojima su učestvovali. Ishodi su bili različiti… ali ono što im je zajedničko, svi oni predstavljaju krah u stvarnom životu koji se može dogoditi svakome, u bilo kom trenutku.

Gvendolin muž i njihov petogodišnji sin su se sudarili sa autobusom. Mališan je sedeo je u Axkid ONE i bio je spašen od fizičkih povreda. Upravo zahvaljujući sedištu okrenutom “unazad”, objasnili su kasnije majci lekari i policajci. 

Leonid je doživeo najgoru stvar koju otac može da doživi – njegova 3,5-godišnja ćerka izgubila je život u tragičnoj saobraćajnoj nesreći. Malena Vlada putovala je u auto sedištu okrenutom prema napred, u sudaru slomila vrat i preminula na licu mesta. Neutešnom ocu rečeno je da bi njen osetljivi vrat i kičma bili zaštićeni i podržani, da je sedela u sedištu okrenutom “unazad”… ishod nesreće je mogao da bude drugačiji….

Mona i njena porodica doživeli su užasni udarac sa strane nedaleko od svog doma. Mlađa ćerka je tada imala nepunih 5 godina i sedela je u svom sedištu okrenutom “unazad”, Axkid Minikid 2. Nije zadobila povrede, samo se uplašila od praska i udara. Osoblje Hitne pomoći potvrdilo je da je upravo auto sedište u suprotnom smeru od kretanja vozila zaštitilo devojčicu na najbolji mogući način.

Zapamtite, saobraćajna nesreća se može dogoditi svakome, bez obzira koliko ste dobar i oprezan vozač, ne možete kontrolisati druge vozače. Ali ono što uvek možete je da pažljivo izaberete auto sedište za svoje dete.

Udes u Poljskoj: Devojčica u Minikidu jedina preživela

U maju 2023, mesecu okrenutom “unazad”, skrenućemo pažnju i ukazati na sedišta koja su prošla Plus test. Znate li kakav je to test? Zašto ga savetnici za auto sedišta uvek toliko ističu i preporučuju upravo sedišta sa ovom oznakom? 

Švedski Plus test je garancija za najveću sigurnost! Reč je o dobrovoljnom dodatnom crash testu, na koji proizvođači auto sedišta mogu da prijave svoje proizvode. Prateći švedsku tradiciju da se zaštiti vrat kod male dece, Plus test je pokrenut 2007. godine kao odgovor na nedostatak procene sile vrata u regulatornom testiranju UN. Razvijen je u saradnji između švedskih stručnjaka za bezbednost i VTI (Švedski nacionalni institut za istraživanje puteva i transporta). 

Plus testirana auto sedišta osiguravaju da vaše dete nije izloženo silama na vrat opasnim po život tokom frontalnog sudara. Sva auto sedišta okrenuta “unazad” u Axkid asortimanu su prošla Plus test.

Majka i savetnica u Axkidu pomaže roditeljima pri odabiru auto sedišta

Plus test je jedan od najtežih testova sudara koji postoje danas. To je jedini test koji garantuje da vaše dete nije izloženo preteranim silama na vratu koje mogu biti opasne po život tokom frontalnog sudara. Da bi bilo nagrađeno oznakom Plus test, auto sedište treba da prođe izuzetno težak test sudara koji testira robusnost i snagu auto sedišta. Pored toga, mora zaštititi vrat lutke za testiranje sudara kako bi se osiguralo da je opterećenje vrata ispod određene granice. Postoje tri glavna faktora zbog kojih je ovaj test izuzetno teško proći:

– Veća brzina udara u poređenju sa evropskim standardima;

– Veoma kratak razmak loma, što će rezultirati mnogo snažnijim udarom u sedište automobila. Kraći prekidni put znači veće usporavanje, što zauzvrat stvara veće sile koje deluju na auto sedište i dete;

– Detaljno merenje vrata. Da bi Plus test bio još teži za prolazak, ne samo da se koristi veća brzina i kraći razmak, već su i sile koje se primenjuju na vrat lutke takođe pažljivo merene senzorima. Do sada nijedno auto sedište okrenuto prema napred nije prošlo Plus test, jer su sile koje se primenjuju na vrat previsoke.

Pravilna montaža auto sedišta: Šta su to ISOFIX, Top Tether, potporna noga?

auto sedišta unazad
auto sedišta unazad

Kao što smo rekli, u kompaniji Axkid su sva auto sedišta okrenuta “unazad” Plus testirana, a razlog za to je jednostavan – bezbednost bez kompromisa! Sile koje deluju na vrat u slučaju sudara mogu biti razlika između života i smrti. Standardizovani evropski homologacioni test, R129 (stvarni test odobrenja auto sedišta) ne uzima u obzir sile na vratu prilikom odobravanja dečijih sedišta. Međutim, Plus Test ima teže zahteve, meriće i uzeti u obzir sile na vratu koje deluju na dete tokom udara. Zbog toga je veoma važno UVEK odabrati auto sedište koje je Plus testirano. To će garantovati da je vaše dečije sedište najviše bezbednosti, a i vas će kao roditelja uveriti da vaše dete putuje sigurno i zaštićeno u vozilu.

Homologacija je regulatorni proces u kojem auto sedište dobija odobrenje prema najnovijoj verziji važeće UN ECE R129 uredbe. Ovo testiranje je obavezno da biste mogli da prodate auto sedište u Evropi, a ima za cilj da potvrdi stabilan osnovni nivo bezbednosti na tržištu. Više o tome pročitajte OVDE

Kupovina auto sedišta za dete: u prodavnici ili online?

Iako su činjenice i bezbednosne prednosti auto sedišta okrenutih “unazad” očigledne, alarmantno je da u Evropi ne postoje strogi zakoni koji ih regulišu. Međutim, postoje propisi i opšte preporuke. Deca u Evropskoj uniji moraju da koriste odgovarajuće dečije sedište do 135 cm. Ali, ništa ne reguliše upotrebu auto sedišta okrenutih “unazad”.

Činjenice su kristalno jasne, ali i dalje vidimo malu decu širom Evrope kako putuju okrenuta napred u zabrinjavajuće preranom dobu. Da bi se postigla ključna promena za bezbednost dece, neophodna je podrška političara i zakonodavaca. O zakonima i auto sedištima za decu kako kod nas tako i u brojnim evropskim zemljama pročitajte OVDE

Odličan prvi korak za promenu ponašanja je znanje. Iskoristite ga i širite vest dalje, radi bezbednosti naše dece. Ako želite da budete svesni kako u vašoj i pojedinim evropskim zemljama izgleda zakon koji se odnosi na sedišta okrenuta “unazad”, preporučujemo vam da pročitate tekst “Rearface – Back to the future”. Učestvujte i sami za pravo dece na bezbedno putovanje! Jer, jedino zajedno možemo napraviti promenu! 

Auto sedišta okrenuta “unazad” i testiranje na udar od pozadi i sudar

Bertil Aldman i prva auto sedišta okrenuta "unazad"
Bertil Aldman i prva auto sedišta okrenuta “unazad”

Ako niste znali, auto sedište okrenuto u suprotnom smeru od kretanja vozila je izumljeno u Švedskoj. Sve je počelo 1964. godine u Axkidovom rodnom gradu Geteborgu sa Bertilom Aldmanom, profesorom na Univerzitetu Čalmers. Dr Aldman je bio inspirisan svemirskim putovanjima i načinom na koji su astronauti sedeli tokom lansiranja da bi se nosili sa visokim silama koje nastaju usled velikog ubrzanja. Smatrao je da bi se sličan pristup mogao koristiti za zaštitu dece koja putuju u automobilu. U saradnji između Volva i Chalmersa, Bertil je razvio i lansirao prvi prototip dečijeg auto sedišta okrenutog “unazad”. Cilj – obezbediti da mlađani putnici ne budu izloženi silama vrata opasnim po život u frontalnom sudaru. Zahvaljujući tome, Švedska je počela da koristi dečija auto sedišta okrenuta “unazad” pre drugih zemalja u svetu. A i predvodnik je bezbednosti i istraživanja sedišta “unazad” više decenija.

Skoro 60 godina kasnije, na istom mestu, Geteborg – Švedska, Axkid programeri i dizajneri neprestano rade na daljem usavršavanju auto sedišta okrenutog “unazad”. Sa korenima i DNK u švedskom inženjeringu, bezbednost je Axkidov glavni prioritet zajedno sa inovativnim rešenjima za produženje vožnje okrenutom unazad. U kombinaciji sa hiljadama testova sudara, možemo biti sigurni da je švedsko bezbednosno nasleđe sigurno i da Axkid nastavlja da isporučuje najbezbednija auto sedišta okrenuta “unazad” na tržištu.

Švedska je najbezbednija zemlja kada je u pitanju zaštita dece u saobraćaju. Razlozi su brojni – dečije auto sedište okrenuto “unazad”; švedski Plus test; pa Vision Zero… Dugoročni cilj Vision Zero je da niko ne izgubi život ili bude ozbiljno povređen u saobraćaju. Zajedno, švedski roditelji, političari, istraživači i dobavljači su radili ruku pod ruku da spasu hiljade života na putevima. O svemu ovome bilo je priče na konferenciji i panelu “Smer koji život čuva, održanim u Beogradu.

Koliko je staro auto sedište i koji mu je vek trajanja?

Za razvoj i dizajniranje bezbednog auto sedišta okrenutog unazad potrebno je vreme. Dečije sedište sastoji se od neverovatnog broja komponenti, gde je svaki mali deo pregledan i treba da bude najvišeg kvaliteta. Axkid želi da nastavi da postavlja nove standarde za bezbednost na putevima u automobilima. I, da bude izbor za roditelje koji brinu o bezbednosti. 

Evo prilike da se tokom maja, meseca okrenutog “unazad”, potrudimo da o ovim važnim detaljima sazna što veći broj ljudi. Drage mame i tate, pomozite nam u ovoj kampanji. Razgovorajte sa drugim roditeljima i edukujte ih. Podelite na društvenim mrežama neku objavu o bezbednosti dece u saobraćaju i putovanju u sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila. Možete i ovaj naš blog preporučiti prijateljima, možda će tako saznati nešto o čemu nisu imali pojma, a veoma je važno i za njihovu porodicu i bezbednost mališana. 

P.S. Da bismo vam dodatno pomogli u bezbednom izboru za vaše dete, imamo listu vozila pa vidite koja auto sedišta se uklopaju u određeni model automobila.

auto sedišta unazad

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.