Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije (ZOBS) nalaže da je obavezno prevoziti u dečijem auto sedištu malog putnika do njegove 12. godine ili dok ne dostigne visinu od 135 cm. I u zemljama u okruženju, kao i u EU važe slični propisi. Auto sedišta za decu doprinose bezbenosti tokom vožnje. Njihova pravilna upotreba obezbediće sigurnu i udobnu vožnju, a i značajno smaniti rizik od povreda i smrtnih ishoda kod dece u slučaju saobraćajnih nezgoda. Znači, korišćenje dečijih auto sedišta, kao i buster sedišta nije samo preporuka, već je to i zakonom propisano. Međutim, tu postoji jedno “ali”. Dečija sedišta obavezna su u privatnim vozilima, ALI za taxi ovaj zakon ne važi. Što se tiče rent a car vozila – e to već ide na odgovornost osobe koja iznajmljuje auto, odnosno vozača, da li poštuje zakon ili ne.
Kada je reč o dečijim auto sedištima, Evropska direktiva koja se odnosi na prevoz (Srbija kao država-kandidat u obavezi je da primenjuje), dozvoljava izuzetak u slučaju vozila javnog prevoza. A tu spadaju i taxi vozila. Zašto je to tako i zbog čega se pravila ne odnose na taksiste?
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja je više puta na raznim tribinama, savetovanjima i u TV gostovanjima govorio o ovoj temi. Naime, nadležni kažu da je uvođenje takvog pravila neizvodljivo, jer bi se od taksista zahtevalo da u svakom trenutku imaju brojna sedišta u gepeku svog vozila, za decu različitih uzrasta. Pa čak i u više primeraka, jer može se desiti da putnik ima recimo blizance ili trojke.
– U tom bi slučaju u gepeku taxi vozila moralo da se smesti šest do devet auto sedišta, kako bi se podmirile potrebe svakog klijenta. A to je, priznaćete, neizvodljivo – objasnio je Okanović gostujući na RTS-u. Napomenuo je da nije zabranjeno da dete bude u posebnom sedištu dok se vozi taxi vozilom, te roditelji mogu da koriste svoja privatna, nosiljke za bebe ili da naruče vozilo za prevoz dece, ako žele maksimalnu bezbednost.
A, baš ta rešenja roditelji i primenjuju, navode taksisti. Dodaju i da je nepisano pravilo da sa decom roditelji isključivo sede pozadi, da ih vezuju i drže uza sebe. Nije im se dešavalo da ih zaustavi policija i da putniku naplate kaznu, jer dete nije u sedištu.
Pojedina taxi udruženja poseduju dečija sedišta, ali najčešće treba unapred najaviti vožnju i proveriti imaju li odgovarajuće sedište (po visini/težini/uzrastu) za vašeg malog putnika. Jer, jasno vam je da su razlićita sedišta potrebna za bebu i školsko dete. Važno je i da adekvatno auto sedište bude bezbedno i pravilno instalirati u vozilo. Nadamo se da su udruženja dovoljno odgovorna, te da vode računa o roku trajanja dečijih sedišta, kao i da će izbaciti iz upotrebe ona koja su bila uključena u saobraćajnu nezgodu.
Pre nekoliko godina su Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije (ABS), Centar za promociju bezbednosti saobraćaja i Gradska uprava za saobraćaj i puteve Grada Novog Sada pokrenuli pilot projekat korišćenja dečijih auto-sedišta u taxi vozilima na teritoriji Novog Sada. Isprva se jedno udruženje (SOS taxi) priključilo ovoj inicijativi. Njima je Agencija poklonila pet kombinovanih auto sedišta kategorije 9-36 kg. Posle toga su realizovane obuke taxi vozača i ubrzo je ova usluga bila dostupna Novosađanima. Inicijativa je naišla na zainteresovanost roditelja, ali i pojedinih taksista, pa je SOS taxi naknadno kupio još dečijih auto sedišta. Jedan deo sedišta smestili su u centralu udruženja, a drugi deo je bio stalno montiran u pojedinim vozilima.
Onda su se pridružila još tri novosadska taxi udruženja: Crveni, Pan i MB taxi. I njihovim predstavnicima je ABS uručila auto sedišta i obučila ih o pravilnom postavljanju istih u automobil. Posle izvesnog vremena sprovedeno je anketiranje roditelja i taksista. Velika većina anketiranih roditelja je izjavila da zbog postojanja usluge prevoza dece u auto sedištima, daje prednost tim odgovornim taxi udruženjima i kada nema potrebu za korišćenjem dečijih auto sedišta. Oko 85% roditelja je izjavilo da im je bitno da imaju mogućnost prevoženja dece u auto sedištu i u taxi vozilima. Polovina ispitanih roditelja je izjavila da im je prihvatljivo da na vozilo sa dečijim sedištem čekaju 20 minuta.
Eto, i ako je zakon propisao da taxi vozila nisu u obavezi da imaju sedište za decu, jer spadaju u grupu javnog prevoza, novosadski taksisti su ih uveli u svojim vozilima na svoju inicijativu. A taj potez je veoma obradovao njihove sugrađane.
Dečija sedišta smanjuju rizik od povreda prilikom saobraćajnih nesreća ili nezgoda u rasponu od 71 do 82 odsto. Smrtni ishod umanjuju za oko 30 odsto u poređenju sa upotrebom klasičnih pojaseva. Potreba za korišćenjem dečijeg auto sedišta u taxi vozilu se ne razlikuje od korišćenja sedišta u privatnom autu. Jeste da zakon ne obavezuje, ali važno je shvatiti rizike kojima su mališani izloženi ako putuju bez smeštanja u dečije sedište. U slučaju sudara, mali putnici koji nisu pravilno vezani suočavaju se sa mnogo većim rizicima od povreda ili smrti. U stvari, saobraćajne povrede su vodeći uzrok smrti dece, a korišćenje odgovarajućeg auto sedišta može značajno da smanji ove rizike. Bilo da se radi o privatnom automobilu, taxi ili rent a car vozilu, bezbednost dece uvek treba da bude glavna briga.
Takođe, veća je verovatnoća da nevezana deca u automobilu budu izbačena napred ili van vozila u sudaru, što dovodi do teških povreda. Bez auto sedišta u taxi vozilu, deca moraju da se suoče sa kritičnim rizicima.
Inače, većina firmi koja se bave iznajmiljivanjem vozila u svojoj dodatnoj ponudi ima opciju i rentiranja dečijih sedišta. Pojedine čak daju besplatno korišćenje buster sedišta, a neke posle desetog dana rentiranja izlaze u susret i više ne naplaćuju tu uslugu.
U zemljama u našem okruženju važe gotovo ista pravila kao i u Srbiji u vezi sa prevozom dece u saobraćaju. I njihovi zakoni ne obavezuje vas da koristite dečije sedište u taxi vozilu.
Propisi o dečijim auto sedištima se neznatno razlikuju širom Evrope. Ali, osnovni princip ostaje isti prema zakonu EU: da se deca bezbedno drže u auto sedištu odgovarajućem uzrastu, težini i visini. U većini evropskih zemalja, taxi vozila bi trebalo da imaju auto sedišta na raspolaganju za decu. U nekim državama nije obaveza da taxi udruženja ili taksisti to obezbede, a roditeljima je prepušteno da se postaraju da imaju ispravnu vezu za svoje dete.
U nordijskim zemljama (Švedska, Danska, Finska, Norveška i Island) vodi se veoma računa o bezbednosti dece u saobraćaju. Ali, i tamo su taxi vozila generalno izuzeta od obezbeđivanja dečijih sedišta, ali roditelji su odgovorni da obezbede bezbednost dece. Preporučuje se unapred rezervisanje taxi vozila ili transfera koji obezbeđuju dečija sedišta.
U Francuskoj, Irskoj, Poljskoj, Portugalu, Grčkoj i Italiji ne postoji uslov za korišćenje auto sedišta u taxi vozilu. Nemačka pak ima nešto drugačiji propis. Kod njih su u taxi vozilima obezbeđena dečija sedišta. Ona su obavezna za decu uzrasta do 12 godina ili do visine od 150 cm. Ako taksista prevozi decu, mora nositi dečija sedišta. Međutim, ovde postoji poseban propis jer nošenje glomaznih dečijih sedišta u taksiju brzo dovodi do problema sa prostorom pa taxi mora imati dva sedišta za decu od 9 kg ili više, a najmanje jedno od dva dečija sedišta mora odgovarati klasi od 9 do 18 kg. S druge strane, putnici moraju poneti svoja auto sedišta za bebe ispod 9 kg.
U Holandiji ako u licenciranom taxi vozilu nema auto sedišta (označeno plavim registarskim tablicama), deca starija od 3 godine mogu sedeti na zadnjem sedištu koristeći pojas za odrasle, dok ona mlađa od 3 godine mogu sedeti na zadnjem sedištu bez pojasa. Sedište suvozača mogu da koriste samo mališani koji su viši od 135 cm, vezani sigurnosnim pojasom za odrasle.
U Španiji deca ne moraju da koriste auto sedišta u taxi vozilima u gradskim oblastima, ali ako sletite na aerodrom i putujete van centra grada, biće vam potrebno.
U SAD svaka država ima svoje zakone o dečijim sedištima. Pravna ograničenja se dosta razlikuju među državama. Inače, njihove specifikacije o sedištima su drugačije od onih u Evropi. U većini američkih država taxi vozila su izuzeta od zakona o auto sedištima, sa izuzetkom Kalifornije. Ako putujete pak u Kanadu, morate da proverite propise potrebne za svaku provinciju. Australija takođe ima svoje standarde, regulative i zakone. U ovoj zemlji ne mogu se koristiti dečija sedišta kupljena u inostranstvu, jer nisu u skladu sa njihovim standardima i nisu kompatibilna sa australijskim vozilima.