Sigurna Beba

Koliko dobar izbor dečijeg auto sedišta utiče na bezbednost

Roditelji, unapredite bezbednost svoje dece u saobraćaju. Izbor dečijeg auto sedišta veoma je važna stavka.

Godinama se spovode brojne analize o saobraćaju, koje imaju zadatak da usmere atkivnosti svih subjekata ka unapređenju bezbednosti. Istraživanja
su pokazala da su deca posebno ugrožena i predstavljaju jednu od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju.

Svi želimo najbolje za svoju decu – sreću, dobro zdravlje, bezbrižno detinjstvo, najbolju edukaciju… Želimo da budu veseli, nasmejani, bezbedni… i trudimo se da im sve što je do nas i pružimo. A kako da roditelji omoguće najsigurniju vožnju malim putnicima? Prioritet nam je bezbednost dece u saobraćaju!
Nije dovoljno da samo prilagodite brzinu vožnje, budete oprezni i poštujete saobraćajne propise. Jer, ma koliko da ste obazriv i dobar vozač, koji vodi računa o zakonu, uvek može da vam se desi incident. I to sa strašnim posledicama.

Povrede nastale u saobraćajnim nezgodama čine jedan od pet najčešćih uzročnika smrtnog stradanja dece u svetu danas. Naime, na svaka četiri minuta na putevima širom sveta jedno dete izgubi život. Neuporedivo veći broj njih zadobije povrede, često i takve koje ih trajno onesposobe. Kako navode iz Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Republike Srbije, ovi traumatični događaji izazivaju nemerljivu patnju i žal, ali i ekonomske teškoće za porodicu.
Zbog takvog sleda događaja pati i celo društvo, trpeći ozbiljne udarce i ostajući bez svoje mladosti, takozvane “snage društva”.

Dečija auto sedišta i zakon

Bezbednost dece u saobraćaju mora da se unapredi. I kao putnika, i kao pešaka, i kao biciklista… Mnogi analitičari objašnjavaju da ranjivost najmlađih potiče prvenstveno od njihove psihofizičke nerazvijenosti. Deca su posebno ugrožena, jer nemaju dovoljno iskustva ni znanja o bezbednom učestvovanju u saobraćaju.
Radi preciznijeg definisanja mera za unapređenje bezbednosti najmlađih u saobraćaju neophodno je shvatiti procese i situacije u kojima deca stradaju u saobraćajnim nezgodama.

U saobraćajnim nezgodama deca najviše smrtno stradaju kao putnici u vozilima (47%); zatim kao pešaci (41%); i na kraju kao biciklisti (12%). Ovakvi rezultati se mogu dovesti u vezu sa manjom mobilnošću dece kao pešaka i biciklista u odnosu na prevoženje unutar vozila. Osim toga, velika zastupljenost mališana koja su smrtno stradala u svojstvu putnika u vozilu, u ukupnom broju smrtno stradale dece u saobraćaju, se svakako može dovesti u vezu sa podatkom da je upotreba sistema zaštite za decu unutar vozila za teritoriju Srbije ispod 20%.

U Srbiji je u periodu 2016-2020 nastradalo (tu se misli na povređene i poginule) 7275 dece. S tim što je najveći broj (1650) zabeležen 2016. a najmanji (1140) 2020. godine. Teško povređene dece bilo je u istom vremenskom periodu ukupno 930 (po godinama 216; 205;173;184;152), a nažalost poginulo je 64 (po godinama 12;17;12;10;13).

Opšte je poznato da je za decu najbezbednija vožnja u auto sedištu. Pogotovo kada je sedište okrenuto u suprotnom smeru od kretanja vozila. Razlog je to što je glava deteta nesrazmerna u odnosu na telo. Ona je do 25% ukupne telesne težine u poređenju sa odraslom osobom, kod kojih glava čini samo oko 6% ukupne telesne težine. U isto vreme, vrat deteta je izuzetno ranjiv, jer još nije u potpunosti razvijen.

Dan Najbezbednijih Dečijih Auto Sedišta – „Smer koji život čuva“

Frontalni testovi sudara pokazuju da su sile koje deluju na vrat oko pet puta jače kada dete sedi okrenuto u istom smeru kretanja automobila u odnosu na suprotan smer. Tokom udara u dečije auto sedište okrenuto ka napred, telo sila izbacuje iz sedišta automobila, samo je kaiš taj koji drži gornji deo tela na mestu. Ali, glava i dalje želi da se pomeri napred. To rezultira prenošenjem sila sudara na vrat deteta, stvarajući ogroman pritisak u vratu.

Najveća prednost auto sedišta okrenutog u suprotnom smeru je što podržava detetova čitava leđa, vrat i glavu, raspoređujući sile sudara na veću površinu i zbog toga značajno smanjuje sile koje deluju na vrat. Zato sedište automobila okrenuto u suprotnom smeru pruža vašem detetu bolju zaštitu. Ujedno i smanjuje rizik od povreda u slučaju sudara.

Iako su opšte preporuke da deca treba da se voze u suprotnom smeru do minimalne starosti od 4 godine, Sigurna beba sugeriše da se ovako voze što je duže moguće – radi sopstvene bezbednosti. Mlađani putnik biće do pet puta sigurniji u auto sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja automobila u odnosu na isti smer. U slučaju sudara njegove šanse za preživljavanje ili izbegavanje ozbiljnih povreda toliko se puta povećavaju.

Axkid Minikid 3 najsigurnije auto sedište, 5 zvezdica za bezbednost na ADAC testu

Inače, auto sedište okrenuto u suprotnom smeru od kretanja vozila, ili kako ga mnogi zovu “unazad”, švedska je inovacija. Patentirano je šezdesetih godina prošlog veka, i verovatno je uticalo da upravo Švedska bude najsigurnija zemlja u svetu po pitanju bezbednosti dece u saobraćaju.

Nažalost, istraživanja pokazuju da roditelji u našoj zemlji poklanjaju nedovoljno pažnje bezbednosti svoje dece u vozilima. U Srbiji tek svako treće dete uzrasta do 12 godina koristi sigurnosnu opremu i auto sedišta.

Kako smo naveli, u saobraćaju deca najviše stradaju kao putnici u vozilima. Jedan od najčešćih razloga je nekorišćenje, odnosno nepravilno korišćenje auto sedišta i druge bezbednosne opreme za prevoz dece u vozilu. Zato je potrebna prevencija i edukacija roditelja, kao i svih učesnika u saobraćaju. U ABS ističu da u Srbiji u tome prednjači Novi Sad, jedan od gradova lidera u ovoj oblasti.

Agencija dodaje i da nije ideja da saobraćajna policija samo zaustavlja i kažnjava vozače, nego da približi značaj upotrebe sigurnosnih pojaseva i dečjih auto sedišta u cilju prevencije saobraćajnih povreda.

Roditelji, budite strpljivi sa mališanima tokom putovanja. Ne vole sva deca da se voze. Neka se bune kada ih postavite u njihovo sedište. Plač, dreka i dečije negodovanje ne treba da budu razlog da se predomislite i izvučete ga iz sedišta.
Dete nije bezbedno u naručju odrasle osobe! Takođe, niti je sigurno ako je vezano pojasom za odrasle koji ne odgovara njegovoj visini. Usled nepravilne upotrebe sigurnosni pojas u slučaju sudara detetu može naneti dodatne povrede.

Dete se može vezati sigurnosnim pojasom bez upotrebe auto sedišta kada postigne težinu od 36 kg ili visinu od 150 cm. Tako i zakon nalaže.

Kako bi auto sedište pružilo adekvatnu zaštitu, neophodno je ispuniti tri uslova:

1. auto sedište odgovara težini deteta i ispunjava bezbednosni standard;
2. auto sedište je ispravno postavljeno u automobilu;
3. dete je ispravno vezano u auto sedištu.

Znači, pravilna upotreba auto sedišta za decu smanjuje rizik od povreda. Mališanima treba odabrati odgovarajuće sedište primereno njegovom uzrastu i montirati ga prema uputstvu proizvođača. Takođe, mali putnik mora biti ispravno vezan, bez debelih jakni i kaputića. Obratite pažnju i koji je vek trajanja auto sedišta. Jer, ako je istekao njegova funkcionalnost je smanjena, morate ga zameniti.

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.