Sigurna Beba

ADAC i Plus test – relevantni testovi bezbednosti dečijih sedišta

svedski-plus-test-axkid-one-decije-auto-sediste

Kako da znamo koliko je auto sedište za dete zaista bezbedno? Postoje dva evropska testa bezbednosti koja su najrelevantnija - ADAC i Plus test.

Da bi se neko dečije auto sedište uopšte prodavalo na evropskom tržištu, mora prvo da dobije atest bezbednosti. Izdat je od Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu koja propisuje minimalni standard sigurnosti auto sedišta. U našoj zemlji trenutno su važeće dve regulative: ECE R44/04 i R129. Ovo znači da je proizvođač dužan da dečije auto sedište testira prema zahtevima u uputstvu Evropske komisije, i rezultate testiranja predoči nadležnom organu u svojoj zemlji. Ako zadovoljava propisane uslove, sedište će dobiti atest bezbednosti. Njega moraju imati apsolutno sva sedišta! Takođe, mora biti vidljivo istaknuto na plastici sedišta, najčešće na crvenoj ili narandžastoj etiketi. To je garancija da je ispravno i sigurno za korišćenje. Svi ostali testovi su dodatni, ali nikako nisu zanemarljivi. Upravo oni kupcu daju detaljniju sliku o prednostima ili manama određenog sedišta. ADAC i Plus test su najrelevantniji testovi bezbednosti dečijih auto sedišta. Objasnićemo i zbog čega, kao i kakva sva ispitivanja na njima prolaze auto sedišta za decu.plus-test

Plus test 

Plus test je švedski dobrovoljni test za koji proizvođači dečijih sedišta mogu da se prijave (i plate). Smatra se najrigoriznijim crash testom za dečija auto sedišta (test sudara). Obavlja ga tamošnji Nacionalni institut za istraživanje puteva i transporta (VTI). Ovo ispitivanje se sprovodi kao dodatak obaveznom testiranju i ne realizuje se nigde drugde u Evropi.

VTI laboratorija za bezbednost u sudaru je jedna od retkih nezavisnih i jedina u Švedskoj koja je akreditovana za obavljanje testova na sudar bezbednosnih sistema za decu, barijera i druge opreme za puteve. Laboratorija provodi i akreditovana ispitivanja svojstava sagorevanja materijala u motornim vozilima. Sva ispitivanja rade se veoma profesionalno, nepristrastno i poverljivo u skladu sa EN ISO / IEC 17025: 2017 i zakonskim i nadležnim zahtevima.

VTI ne samo da je nezavisan, nego je i međunarodno istaknut istraživački institut u sektoru transporta. Njegov osnovni zadatak je sprovođenje istraživanja i razvoja vezanih za infrastrukturu, saobraćaj i transport. Veoma su posvećeni kontinuiranom razvoju znanja u oblasti transporta. Na taj način aktivno doprinose ostvarivanju ciljeva švedske transportne politike. Podsetićemo vas da je Švedska je jedna od najsigurnijih država na svetu po pitanju bezbednosti dece na putevima.
Zbog svega navedenog, proizvođači auto sedišta koji se odluče da dobrovoljno obave Plus test i prođu ga, znaju da su obavili i ispunili veliki zadatak. 

Kriterijumi u Plus testu

Zahtevi u Plus testu su veoma strogi. Stručnjaci tvrde da dečija auto sedišta okrenuta prema napred ne mogu da ih ispune. Pre svega zbog rezultata opterećenja na vratu malog putnika u slučaju frontalnog sudara.

Plus test ima mnogo nižu granicu za maksimalno opterećenje na vratu od drugih testova dečijih auto sedišta. Čelni test sudara ima veoma kratak i tvrd put kočenja. To čini udar mnogo ozbiljnijim nego u drugim opcijama testiranja.

U švedskom Plus testu, samo sedišta za mališane okrenuta unazad (za decu do 125 cm) ispunjavaju uslove za testiranje. Ako sedište nema odobrenje Plus test, to može biti zbog nekoliko razloga: sedište možda ne ispunjava uslove za prijavu (npr. ako je konvertibilno); proizvođač se možda nije prijavio za test; ili sedište nije prošlo test.

Najbezbednije dečije sedište “unazad” sada je još bolje – Axkid ONE 3

U ovom testu mere se sile koje su izložene dečjem vratu u frontalnom sudaru. Plus testirano auto sedište osigurava da mališan nije izložen po život opasnim jakim silama na vratu prilikom frontalnog sudara.

Odgovarajuća dečja sedišta su testirana u jednom frontalnom udaru visokog intenziteta pri brzini od približno 56 km/h – u poređenju sa 50 km/h na R129 testovima – i imaju kraći put kočenja. Ovo grublje usporavanje stvara znatno veće sile na vratu deteta. Na osnovu rezultata merenih senzorima na testnoj lutki, auto sedište ili prolazi test ili ne prolazi test.

Iznajmljivanje sedišta za decu

Tri glavna faktora zbog kojih je Plus test teško proći, pa su zato mnoga auto sedišta neslavno završila:

1) Veća brzina od normalne u poređenju sa brzinom koju koriste evropski standardi;

2) Veoma kratak put kočenja, što čini udar na sedište brutalnim. Što je kraći put kočenja, to su sile nasilnije;

3) Da bi Plus test bio još teži, u svojim testiranjima ne samo da koriste veću brzinu i kraći put kočenja, već i pažljivo mere sile u vratu lutke za testiranje sudara pomoću senzora.

Uslovi testiranja su slični onima za R129, gde se koristi ispitni sto za vozila. Testovi se obično izvode sa jednom od dve Q lutke: jedna predstavlja dete od 3 godine, a druga od 6 godina. Cilj testa je da podstakne putovanje “unazad” za decu do najmanje 4 godine (iako to zakonom nije propisano). Naravno i da pomogne roditeljima da identifikuju najbezbednija auto sedišta u ovoj kategoriji.

Polovna auto sedišta i koliko su bezbedna za prevoz dece

Pogledajte video da biste shvatili razlike u auto sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila (unazad) i onima postavljenim napred pri Plus testu. Sagovornik je Tommy Pettersson, šef Crash laboratorije u VTI u Linkčepingu.

Garancija za bezbednu vožnju

Mnogi smatraju da je Plus test – garancija za bezbednu vožnju. Upravo zato će vam savetnici za dečija sedišta uvek prvo preporučiti da odaberete Plus testirano sedište. Jer, auto sedište koje prođe ovaj test pruža roditeljima dodatnu sigurnost tokom putovanja, da će mali putnik biti još bezbedniji ako dođe do nesreće. Vaše dete neće biti izloženo naprezanju vrata opasnom po život pri direktnom sudaru. Naravno, podrazumeva se pravilno korišćenje auto sedišta.

Sedišta koja su bila procenjena na švedskom Plus testu, mogu ga proći ili pasti na njemu. Odnosno nema dodeljenih rangova ili ocena. Samo sedišta koja uspešno štite vrat biće nagrađena oznakom.

ADAC testiranje

ADAC je nemački automobilski klub osnovan 1903. godine. Sa centrom u Minhenu i brojnim podružnicama širom Nemačke, danas je ADAC najveće evropsko auto-moto udruženje sa oko 21 milion članova. S obzirom na to da su među najuticajnijim nemačkim udruženjima, osim pomoći na putu i usluga koje pružaju članovima, veoma su prisutni u javnom životu. ADAC-ove aktivnosti se fokusiraju i na teme bezbednosti saobraćaja, zakonodavstva, kazni, bezbednosti tunela, trajektnih vozila… Takođe, bave se i edukacijom o bezbednosti na putevima.

Jedna od njihovih aktivnosti je i testiranje dečjih auto sedišta čiji se rezulati objavljuju svake godine u maju, i to za određeni broj modela. Zbog sveobuhvatnosti ADAC test mnogi nazivaju i Evropski potrošački test, koji sprovodi konzorcijum nezavisnih potrošačkih organizacija. Dvaput godišnje ADAC, zajedno sa svojim švajcarskim i austrijskim kolegama TCS i ÖAMTC, i nemačkom nezavisnom organizacijom za testiranje potrošača, Stiftung Warentest, vrši rigorozne procene dečijih auto sedišta. Ovi testovi procenjuju bezbednosne performanse, jednostavnost upotrebe, ergonomiju i prisustvo štetnih supstanci. Različite nacionalne potrošačke organizacije širom Evrope objavljuju rezultate svakog maja i oktobra.

Šta su ADAC testovi i kako se izvode?

ADAC testovi su nezavisni i na njihove rezultate niko od proizvođača ne može da utiče. Oni su stroži nego testovi koje su dužni da obave proizvođači sedišta kako bi dobili atest Evropske komisije. Tri glavna kriterijuma ADAC testova su: bezbednost (50%), rukovanje (40%) i ergonomija (10%). I naravno, obavezno je i ispitivanje stepena zagađenja životne sredine, koje može predstavljati uspeh, odnosno neuspeh.

Kako bi testovi bili što verniji, za testiranje se koristi karoserija nekog od poslednjih modela automobila volkswagen golf montirana na testnu klupu. Testovi se rade pri simulaciji čeonog tj. frontalnog sudara pri brzini od 64 km/h i bočnog sudara pri brzini od 50 km/h. 

Avionaut Sky 2.0 odlično ocenjeno na ADAC testu

ADAC ne testira sva auto sedišta svih proizvođača. Odabir se vrši na osnovu popularnosti prodaje tog ili prethodnih modela; prisutnosti na tržištu; zatim biraju se sedišta koja imaju neku novinu u načinu postavljanja ili vezivanja deteta, kao što su, recimo, sedišta s rotacijom i sedišta sa štitnikom umesto pojaseva. Ali, da bi ponudili sveobuhvatan pregled dostupnih modela, testiraju dečija sedišta u svim kategorijama, od nosiljki za bebe preko raznih auto sedišta do bustera i pomoćnih sedišta.

Da bi bila uzeta u obzir, sedišta moraju ući na tržište najmanje šest meseci pre sledećeg testiranja. To znači da ako sedište koje razmatrate nema dostupne rezultate, možda još nije testirano.

Swandoo Charlie dobio 5 zvezdica za bezbednost na ADAC testu

Da bi se dobili što realniji rezultati testiranja i najverniji prikaz ponašanja sedišta i deteta u trenutku sudara, koriste se testne lutke najnovije generacije. One su određene težine i visine, prilagođene kategoriji sedišta koje se testira. Lutke se u sudaru testiraju u svim položajima koje sedište nudi (sedeći, poluležeći). Takođe, ako sedište ima opciju postavljanja u smeru vožnje i suprotno od smera kretanja vozila, ili uz pomoć ISOFIX-a, ali i pojaseva, testira se ponašanje kod svakog od ovih načina postavljanja.

Svaka lutka ima veliki broj senzora koji kompjuteru šalju bitne informacije. Neke od njih su istezanje vrata ili drugih delova tela u centimetrima; koliko su se i lutka i sedište pomerili prilikom sudara; da li je putanja pojasa ostala nepromenjena; položaj kopče; kolika sila deluje na određene delove tela, a kolika  na samo auto-sedište.

Vrste ocena ADAC testova

Postoji pet ocena koje mogu dobiti dečja auto sedišta i to su: veoma dobro; dobro; zadovoljavajuće; dovoljno; i nezadovoljavajuće. Pored toga kakvu zaštitu pružaju prilikom sudara, u ocenu ulaze i lakoća upotrebe; udobnost; kvalitet presvlake; uputstvo za upotrebu; rizik od zloupotrebe itd. Od 2011. se proverava i da li u delovima sedišta sa kojima dete dolazi u direktan kontakt ima toksičnih materija. Proverava se prisutnost ftalata, azota i teških metala. 

Savet pri kupovini auto sedišta

Ako pri kupovini sedišta roditelji uzimaju u obzir ADAC-ov test, preporuka je da prvenstveno obrate pažnju na to kakve je ocene sedište dobilo u kategoriji bezbednosti. Ovo vam govorimo zbog toga što je jedna od ocena recimo način instalacije sedišta (a veoma diskutabilno se to boduje). Zato pre svega pogledajte rezultat na testu za bezbednost i tom ocenom se vodite. Kroz iskustvo naučili smo da je mnogo značajnije odabrati sedište koje je vama lako za korišćenje i čiji dodatni sistemi dobro funkcionišu, nego zvezdicu gore-dole na ADAC testu.  Inače, u našoj ponudi su, između ostalog, modeli dečijeg sedišta Axkid ONE, koje je 2021. godine proglašeno za najbolje produženo sedište u suprotnom smeru od kretanja vozila, ikada testirano u ADAC-u!

RAZLIKE IZMEĐU ADAC I PLUS TESTA

Oba testa imaju za cilj da pomognu roditeljima da donesu informisane odluke. Međutim, njihove metode evaluacije se značajno razlikuju. Plus test je dobrovoljan, ADAC nehotično odabran, drugačija su testirna mesta i vrste ispitivanja, kao i kriterijumi i pristup. Nadamo se da smo uspeli da objasnimo u ovom blogu razlike između ova dva sistema testiranja, dajući vam jasnije razumevanje onoga što oni procenjuju i kako vas njihovi rezultati mogu voditi u odabiru najboljeg auto sedišta za vaše dete.

Postoje brojni faktori koje treba uzeti u obzir i odmeriti jedan protiv drugog kako bi se stvorilo svestrano sigurno sedište. I na kraju, najvažnije je da razmotrite vaše potrebe, dinamiku života i želje. Jer teško da ćete u životu uspeti da napravite okruženje kao što je na testu, pre svega, zato što se vaša beba neće ponašati kao testna lutka.

Prednosti ADAC testa:

– Najsveobuhvatniji evropski test koji meri bezbednost (50%), rukovanje (40%) i ergonomiju (10%) auto sedišta;
– Testira više modela auto sedišta od bilo kog drugog testa;
– Testira na frontalne (64 km/h) i bočne (50 km/h) sudare pri većim brzinama od R129 (i-size) testa;
– Dobro imitira pravi sudar, jer se za testiranja koriste pravi automobili i moderne Q testne lutke;

Mane ADAC testa:

– Gotovo sva testirana sedišta se prodaju u Nemačkoj i izabrana su od strane Stiftung Warentest (nemačke organizacije potrošača), što znači da mnoga adekvatna sedišta koja se prodaju u drugim zemljama nisu testirana;
– Testiranje rukovanja i ergonomije dovodi do smanjenja ocene sedištima koja se montiraju pojasom automobila, zbog rizika od pogrešne montaže i otežane instalacije. To znači da su, prema njihovom testu, sedišta u smeru vožnje bolje rangirana od sedišta koja se montiraju suprotno od smera vožnje, iako su sedišta u suprotnom smeru pet puta bezbednija. U ovom delu testa oni takođe rangiraju glomaznost sedišta, tako da i to smatraju nedostatkom sedišta okrenutih “unazad”;
– U ADAC testu su prevelike dozvoljene granice sila koje u sudaru deluju na vrat u poređenju sa skandinavskim standardima i najnovijim saznanjima iz savremenih istraživanja.

Gde mogu da nađem rezultate testova?

Ocena koju je predstavio ADAC, na primer, kreće se od 0,6 (veoma dobro) do 5,5 (neadekvatno) i može se naći na njihovoj web stranici – recimo evo rezultata iz oktobra 2024.

Tokom poslednje dve decenije, procedure i kriterijumi testiranja su redovno ažurirani i intenzivirani kako bi bili u korak sa najnovijim tehnološkim dostignućima. Kao rezultat toga, poređenje rezultata starijih dečijih sedišta sa novijim modelima nije moguće. To je takođe razlog zašto se neki stariji modeli ponovo testiraju kako bi se utvrdilo da li ispunjavaju trenutne standarde.

Sedišta procenjena na švedskom Plus testu, s druge strane, mogu proći ili pasti na testu. Kao što smo već pomenuli – nema dodeljenih rangova ili ocena. Samo sedišta koja uspešno štite vrat biće nagrađena oznakom i biće objavljena na web stranici VTI.

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.

POSETITE NAS U PRODAVNICI U BOKELJSKOJ 5