Kada roditelji počnu da traže auto sedište za svoje dete, u želji da se što bolje informišu o svim detaljima, nailaze i na nove, potpuno nepoznate termine. Kako bi mogli da izaberu adekvatno i bezbedno sedište mlađanom putniku, ujedno zadovolje i svoje potrebe, treba prvo da razumeju koje su odlike ponuđenih proizvoda, a kojih je tako mnogo na tržištu.
Sigurno se primetili da neka dečija auto sedišta imaju a neka ne oznaku i-Size. Šta ona predstavlja? Koliko je važna tokom odabira auto sedišta?
i-Size ili ECE R129 je nova regulativa, odnosno evropski standard, i on će u budućnosti zameniti ECE R44/04, a za cilj ima postizanje dodatne bezbednosti dece u automobilu. Za sad su oba standarda ispravna i koriste se.
Inače, ECE R44/04 uveden je osamdesetih godina prošlog veka i bio je jedan od prvih propisa koji je obezbedio bezbedan standard za auto sedišta koja se prodaju u Evropi. Prema ovom propisu, deca moraju da budu u sedištima okrenutim u supropnom smeru od kretanja vozila do težine od 9 kg (obično je to do 9 meseci starosti). Testovi sudara se rade pri 32 mph (milja na sat, što je oko 51,5 km/h) za prednji, i zadnji pri 18 mph (29 km/h). Auto sedišta koja ispunjavaju standard R44 testirana su na frontalni i udar od pozadi, ali ne i na bočni.
Klasifikacija je zasnovana na težini mlađanog putnika i auto sedišta su podeljena u grupe. Ima ukupno pet unapred definisanih težinskih grupa gde jedno sedište može biti odobreno za nekoliko njih. Dostupni su modeli koji se mogu postaviti pomoću ISOFIX sistema ili sigurnosnih pojaseva vašeg automobila.
Koje mesto u automobilu je najbezbednije?
ECE R129 ili i-Size uveden je 2013. godine kao viši standard bezbednosti auto sedišta, kako bi putovanja za mlađane putnike bila još sigurnija. U prvoj fazi odnosi se na auto sedišta za bebe i decu do 4 godine. Ova regulativa je razvijena na osnovu detaljnih istraživanja o bezbednosti mališana u vozilu. Da bi neko auto sedište dobilo i-Size oznaku mora da prođe rigorozne testove pre nego što se pojavi na tržištu. Od mlađanih putnika se zahteva da budu smešteni u sedišta okrenuta “unazad” do 15 meseci, a mnoga dozvoljavaju opciju da tako putuju do 4 godine (ili duže!). Zapravo, putovanje u sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja vozila preporučuje se što je duže moguće! Jer, to je najbezbednija opcija pošto se deca tada još razvijaju i rastu. Oni su u mnogo većoj opasnosti kada su okrenuti napred u sudaru nego kada se voze „unazad“.
Koje su glavne novine i-Size u odnosu na ECE R44/04?
1. Bolja zaštita glave i vrata
2. Povećana sigurnost u slučaju frontalnog i bočnog udara
3. Obezbeđuje da se dete do 15 meseci vozi suprotno od pravca vožnje
“Jaja” sedišta (grupa 0+) standarda ECE R 44 04 imaju ovu opciju vožnje od 0-13 kg, ali nisu dovoljno velika da bi se u njima vozila beba od 15 meseci.
4. Montaža sa ISOFIX-om
Fokus je na instaliranju dečijeg sedišta sa ISOFIX sistemom, odnosno bazom. Morate da koristite ISOFIX, koji pričvršćuje auto sedište direktno na šasiju vašeg automobila. Na ovaj način sedište će biti postavljeno jednostavno i pravilno, gotovo bez greške. Znači, prednost je ne samo laka i brza, nego i ispravna montaža. Jer, gotovo je nemoguće pogrešno postaviti sedište pomoću ISOFIX-a.
Za razliku od ovog sigurnosnog sistema, instalacija pomoću pojasa automobila, nažalost, pruža veliku opasnost da se auto sedište pogrešno montira u vozilo i samim tim njegova funkcija da zaštiti dete u sudaru se gubi. Pojedini modeli sedišta ECE R44/04 standarda ne dolaze sa ISOFIX bazom, ali kod mnogih može posebno da se dokupi, što roditelji zbog često visokih cena izbegavaju. Sama baza u tom slučaju ne transformiše ECE R44/04 u i-Size, jer pored baze moraju i drugi kriterijumi da se zadovolje.
ISOFIX jednom postavite u auto, i vadite i stavljate sedište u njega na jedan klik. Uvek ste sigurni da je sve bezbedno i kako treba. Pojaseve morate svaki put da proveravate i ponovo zatežete. Od 2013. godine proizvođači automobila su počeli da obeležavaju zadnje sedište oznakom i-Size. To znači da su ti automobili opremljeni ISOFIX sistemom i da je pod vozila dovoljno jak da izdrži teleskopsku nogaru dečjeg sedišta (potporna noga).
Zašto je „jaje“ najbezbednije za prevoz beba, ali ga ne treba stavljati na kolica?
5. Prolazi kroz testove bočne zaštite
Iako organizacije potrošača testiraju bočnu zaštitu kod dečjih auto sedišta već godinama, to nije obavezan kriterijum po standardu ECE R44/04. Kod i-Size regulative, brojni su kriterijumi u vezi sa bočnom zaštitom koje proizvođači moraju da zadovolje, a onda se ponovno testiraju. Rezultati testova sudara pri bočnom udaru se procenjuju kao deo standarda. Prednji crash testovi su pri 32 mph (51,5 km/h), zadnji pri 18 mph (29 km/h), a bočni pri 15 mph (24 km/h).
6. Visina deteta
Za razliku od ECE R 44 04 standarda koji ima definisanu kilažu deteta, R129 se vodi visinom deteta. Ima naravno i maksimalnu težinu za sedišta, ali vođenje po visini znači duže korišćenje jednog sistema sedišta.