Sigurna Beba

Bočni udari i dečija auto sedišta

bocni-udari-i-decija-auto-sedista-NAS

Bočni udari mogu izazvati ozbiljne povrede malih putnika. Pre svega zbog dečije anatomije i veličine. Zato pri kupovini odaberite dečija auto sedišta sa bočnom zaštitom. Koliko god izgledao mali, ovaj praktičan dodatak za dodatnu zaštitu može da apsorbuje mnogo energije u slučaju bočnog sudara.

Kada je u pitanju bezbednost naših mališana na putu, svi znamo da su dečija auto sedišta neophodna. To je propisano i zakonom. Naime, Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije (ZOBS) nalaže da je obavezno prevoziti u dečijem auto sedištu mlađanog putnika do njegove 12. godine ili dok ne dostigne visinu od 135 cm. I u zemljama u okruženju, kao i u EU važe slični propisi. Bezbednost najmlađih putnika je uvek na prvom mestu! Auto sedišta za decu u tome su od velike koristi. Njihova pravilna upotreba obezbediće sigurnu i udobnu vožnju. I, značajno smaniti rizik od povreda i smrtnih ishoda kod dece u slučaju saobraćajnih nezgoda. Bočni udari su i te kako među njima.

Verovatno znate da se ne dešavaju svi sudari direktno. Bočni udari mogu biti podjednako opasni – ako ne i opasniji od ostalih. Jer, manje je prostora između deteta i mesta udara. Zato ažurirani bezbednosni standardi detaljnije razmatraju kako se dečija sedišta ponašaju u ovim scenarijima. Zašto je bočna zaštita od udara toliko važna tokom vožnje automobilom? Deca su u slučaju saobraćajne nesreće veoma ranjiva u predelu glave. Dodatna bočna zaštita koju pružaju određena auto sedišta je jedinstvena. Ona može zaista napraviti razliku od onih drugih koja su u bogatoj ponudi na tržištu, a nemaju je.

Bočni udari – statistika, testiranja, usavršavanje dečijih auto sedišta

Prema istraživanjima, bočni udar je jedna od četiri saobraćajne nesreće. Nažalost, ovakve nezgode mogu dovesti do težih povreda za dete od frontalnog ili zadnjeg sudara. Statistike pokazuju da je mali putnik kritično povređen u trećini sudara sa bočnim udarima, pri čemu jedno od tri deteta pogine. Zbog toga je važna kupovina dečijeg auto sedišta sa zaštitom od bočnih udara.

Poslednjih godina poklanja se na testiranjima auto sedišta za decu pri simulaciji sudara posebna pažnja upravo bočnim udarima. Pre svega da bi se sedišta unapredila i povećala njihova bezbednost. Kao što smo već rekli, nisu svi sudari isti. Dok se oni sa frontalnim udarom češće testiraju, bočni udari uvode različite sile koje mogu biti posebno opasne za decu. Baš se zato uvode nove procedure ispitivanja. A, one su dizajnirane da osiguraju da auto sedišta pružaju najbolju moguću zaštitu iz svih uglova.

U bočnom sudaru, dete može doživeti nagli pokret ka tački udara. To može povećati rizik od povreda glave, vrata i trupa. Zato se teži ka usavršavanju dečijih sedišta, uvođenjem novih standarda. Oni pomažu da se osigura da su sedišta napravljena tako da efikasno upravljaju ovim silama, dajući roditeljima veće poverenje u zaštitu deteta.

Šta se dešava sa dečijim auto sedištem u nesreći pri prevrtanju?

Na testiranjima su sada realističniji scenariji sudara za auto sedišta. Recimo, uzima se u obzir pravac i sila bočnog sudara, pa proizvođači sada koriste test postavke koje bolje imitiraju bočne sudare u stvarnom svetu. To znači da su sile koje deluju na dečije sedište tokom bočnog udara realnije. To pomaže u poboljšanju ukupnih performansi sedišta. Takođe je poboljšana oprema za testiranje – napredne lutke za testiranje sudara; ažurirani uređaji za testiranje; kao i usavršene metode koje omogućavaju precizniju procenu koliko dobro auto sedište štiti dete u slučaju bočnog udara.

I kriterijumi performansi za bezbednost auto sedišta su strožiji. Nove procedure za bočni udar se takođe fokusiraju na poboljšani strukturni integritet. Auto sedišta se testiraju kako bi se osiguralo da zadrže svoj oblik i strukturu tokom bočnog udara. Cilj je minimizirati deformaciju kako bi sedište ostalo netaknuto i nastavilo da štiti vaše dete. Pored toga, glava mališana treba da ostane unutar naslona za glavu auto sedišta, pružajući ključnu podršku i minimizirajući rizik od povrede glave. Bolja je apsorpcija energije. Odnosno, novi testovi mere koliko efikasno dečije sedište apsorbuje energiju sudara. Raspršivanjem sila sudara dalje od deteta, rizik od ozbiljnih povreda je značajno smanjen.

Polovna auto sedišta i koliko su bezbedna za prevoz dece

Mnogi roditelji će se zapitati treba li da zamene postojeće dečije auto sedište jer nema zaštitu za bočne udare? Kao prvo, vaše trenutno sedište je i dalje bezbedno i možete ga koristiti. Naravno, uvek treba proveriti kada mu ističe rok trajanja, i ukoliko je dobijeno na poklon od rođaka ili prijatelja, koji ga je pre vas rabio, da nije učestvovalo u saobraćajnoj nesreći. Pravilno ga instalirajte i koristite. Ipak, roditelji treba da budu svesni da stariji modeli možda nisu prošli nova ispitivanja bočnog udara. To znači da možda ne pružaju isti nivo zaštite u ovim vrstama sudara.

Međutim, ako kupujete novo auto sedište, razmislite o modelu koji ima mali, ali moćan praktičan dodatak za zaštitu od bočnih udara. Tako ćete osigurati da dete ima koristi od najnovijih dostignuća u bezbednosti auto sedišta. Sa ažuriranim testiranjem bočnog udara, možemo očekivati neke značajne promene u dizajnu auto sedišta – poboljšani materijali koji apsorbuju energiju; poboljšani naslon za glavu; bočna podrška za minimiziranje pomeranja u slučaju saobraćajne nesreće.
Pojedini brendovi odavno su uključili ova poboljšanja u svoje modele. Tako recimo Axkid na svojim sedištima ima ASIP (Axkid Side Impact Protection) –  zaštitu od bočnih udara; a Swandoo na sedištima Albert, Marie, Charlie i Curie – Side Impact Buddy system (SIP); dok BeSafe na nekim svojim modelima ima odbojnice sa zaštitom od bočnog udara (SIP), kao i dodatnu zaštitu SIP+; i Avionaut ima ovaj “magični” dodatak, recimo na sedištima Sky i Sky Q.

Mali, ali moćan dodatak

Često nas u našoj prodavnici kupci pitaju:“Čemu služi ovaj dodatak na bočnoj strani sedišta?“ E, to je ta mala ali moćna zaštita od bočnih udara. Prema statistici, 25% svih teških saobraćajnih nesreća su direktni bočni sudari ili frontalni sa bočnim uglom.  O čemu se zapravo radi, pokazaćemo na primeru Axidove bočne zaštite.

Axkid Minikid 2 auto sedište za decu

Axkid je tokom proizvodnje i dizajniranja auto sedišta za male putnike posebnu pažnju posvetio da ona imaju zaštitu od udaraca iz svih uglova. Ovako je nastao i ASIP, odnosno Axkid zaštita od bočnih udara (Axkid Side Impact Protection). Inovativna bočna zaštita razvijena je sa najprestižnijim institutom za sudare na svetu – ADAC u Nemačkoj. Ovaj „pametni“ dodatak napravljen je tako da deformiše i apsorbuje sile u slučaju bočnog udesa ili frontalnog sudara sa bočnim uglom pre nego što dođe do deteta koje sedi u sedištu. Samim tim smanjuje se rizik od ozbiljnijih povreda. ASIP je sastavni deo gotovo SVIH AXKID dečijih sedišta.

Najbezbednije dečije auto sedište “unazad” sada je još bolje – Axkid ONE 3

ASIP uvek treba koristiti na bočnoj strani sedišta prema vratima, odnosno na prozorskoj strani sedišta. Kada je sedište u sredini, ASIP nije potreban.

Isto je i sa SIP-om kod Swandoo sedišta, koji može da apsorbuje mnogo energije u slučaju bočnog udara. Tačnije, apsorbuje do 40% sile pri bočnom udaru. Jednostavno kliknete na dodatnu zaštitu na auto sedištu i okrenete je za 90 stepeni da biste je učvrstili. 

Ovaj dodatak mnogi roditelji zovu – anđeo čuvar na putu. Njegov napredni dizajn obezbeđuje optimalno pozicioniranje da zaštiti vaše dete od bočnog udara uz maksimalnu efikasnost.

Dečija auto sedišta okrenuta “unazad” – optimalna zaštita kod bočnih udara

Auto sedišta okrenuta u suprotnom smeru od kretanja vozila, ili kako ih zovemo “unazad” smatraju se najbezbednijim. Ne samo da nude optimalnu zaštitu pri frontalnim udarima, nego je tako i kod bočnih udara, koji su drugi najčešći izvor ozbiljnih povreda ili smrti u saobraćajnim nesrećama. Pokazuju prednosti u poređenju sa sedištima okrenutim napred. Napravljena su za stvarni život, a ne samo za testiranja sudara. Auto sedišta okrenuta “unazad” štite vaše dete u svakoj situaciji.

Školjka sedišta i naslon za glavu deluju kao zaštitna školjka za najugroženije delove tela deteta pri frontalnim udarima – najčešći tip sudara i uzrok ozbiljnih povreda. Povrh toga, u suštini sva dečija auto sedišta okrenuta “unazad” imaju pojas u 5 tačaka, smanjujući rizik da dete isklizne iz pojasa u slučaju sudara, što može dovesti do povreda opasnih po život.

ADAC i Plus test – relevantni testovi bezbednosti dečijih sedišta

Zaštita školjke sedišta je uvek tu kada koristite dečije auto sedište okrenuto “unazad”, štiteći dete u bilo kom trenutku – bez obzira na brzinu automobila ili intenzitet udara ili naglo kočenje. Mnoge nesreće u stvarnom životu takođe nisu tako „jednostavne“ kao test sudara koji testira samo jednu tačku udara. U stvarnosti, često se dešava da prvo udarite u neki predmet ili drugo vozilo, a zatim u ogradu na putu ili čak drugo vozilo. Na sedištu okrenutom “unazad”, vaše dete ima zaštitu od konstrukcije sedišta, školjke sedišta i naslona za glavu u svakoj tački udara, bez obzira na to koliko ih ima ili koliko dugo nesreća „traje“.

Dečija auto sedišta okrenuta “unazad” su korisna kod bočnih udara. Za razliku od testova sudara, većina bočnih udara u stvarnom životu nije 90° sa strane, već pod uglom između fronta i bočne strane. Pored toga, vozač obično vidi da dolazi bočni udar (čak i samo u uglovima oka) i instinktivno koči, kroz koje se dete gura u zaštitnu oblast dečijeg sedišta okrenutog “unazad”. U sedištu okrenutom prema napred, dete bi se malo gurnulo iz sedišta pri kočenju i tada bi bilo više izloženo silama sa strane.

Detetu pada glava u auto sedištu – da li je to opasno?

Prema uredbi UN R129, koja će uskoro biti jedina aktivna regulativa u Evropi, deca MORAJU da putuju okrenuta “unazad” najmanje do 15 meseci. Međutim, brojne trenutno dostupne nosiljke za bebe (“jaje“) obično se prerastu pre nego što dete napuni 15 meseci – u mnogim slučajevima čak i pre nego što dete napuni 12 meseci.
Odabirom sedišta koje se može dugo koristiti “unazad”, takođe ćete se pobrinuti da vaše dete putuje bezbedno u svim okolnostima što je duže moguće.

Axkid ONE 2 auto sedište za dete

Osiguravanje pojasom u 5 tačaka znači da detetu ništa ne smeta i ono će udobno sedeti od samog početka. Tema koja brine mnoge roditelje je pitanje gde treba da idu noge mališana kada porastu. Imajte na umu da su deca mnogo fleksibilnija od većine odraslih i da vole da sede u različitim položajima sa nogama.

U auto sedištu okrenutom “unazad” omogućeno im je da menjaju položaj nogu: mogu da ih stave na naslon sedišta vozila; pored dečijeg sedišta; ili sede sa prekrštenim nogama. U sedištu okrenutom prema napred, noge mlađe dece još neće dostići pod vozila, što znači da neće biti ni na koji način oslonjene. Duže sedenje sa visećim nogama ne samo da je neprijatno, već i dosta opterećuje kolena. Zato nije iznenađenje da deca okrenuta prema napred često guraju noge na naslon prednjeg sedišta. A, to može biti prilično neprijatno za osobu koja sedi ispred njega.

Oslonac za noge – praktičan dodatak za dečije auto sedište

Mnogi roditelji smatraju da su sedišta okrenuta “unazad” glomazna i zahtevaju mnogo više prostora u automobilu od onih okrenutih napred. E, to je velika zabluda. Jer, treba imati u vidu da sedište okrenuto napred zahteva mnogo prostora za ispravnu instalaciju. Pre svega, uvek treba da bude najmanje 55 cm između dečje glave i prednjeg sedišta. Više o tome u našem blogu na ovu temu OVDE

Sa odgovarajućim dodacima lakše je imati na oku dete koje je okrenuto unazad nego ono koje je okrenuto napred. Široko je rasprostranjeno uverenje da je lakše putovati sa decom okrenutom napred, jer ih vidite kroz retrovizor i uvek možete da ih imate na oku bez potrebe da se okrenete – čime se povećava pasivna bezbednost.

Dečija auto sedišta 0-36 kg – prednosti i mane

Međutim, ako je vaš retrovizor podešen tako da vidi zadnje staklo (što je veoma preporučljivo za bezbednost u saobraćaju), nećete moći da vidite manju decu na njihovom sedištu okrenutom prema napred. Morate se aktivno nagnuti da biste videli malog putnika, a čak i tada najverovatnije nećete imati pravi pogled na svoje dete. Korišćenjem ogledala na zadnjem sedištu, možete lako da ga podesite tako da uvek imate dobar pogled na mališana u njegovom sedištu “unazad”. Ne samo za kontakt očima, već ćete videti većinu gornjeg dela tela deteta, što vam omogućava da zaista vidite šta se dešava pozadi bez potrebe da se naginjete ili podešavate retrovizor na pogrešan način.

Inače, noviji i-Size R129 bezbednosni propisi testiraju bezbednost u slučaju bočnog sudara. Ako kupite bilo koje auto sedište i-Size, možete biti sigurni da dostiže maksimalne bezbednosne standarde pri bočnom udaru. 

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.

POSETITE NAS U PRODAVNICI U BOKELJSKOJ 5