fbpx

Sigurna Beba

Dečija auto sedišta 0-36 kg – prednosti i mane

Auto sedište za decu Avova Spereling-FIX

Odabrati i kupiti dečije auto sedište za neke roditelje je prava noćna mora. Na tržištu je mnogo brendova, u opisu modela silne informacije sa pregršt "čudnih" termina, pojedine cene su astronomske... Zar nije najpraktičnije i najisplativije nabaviti dečija auto sedišta 0-36 kg u kojem će se što je duže moguće voziti? To bi značilo - od rođenja pa do 10-12 godina... pa nek bude i skuplje, ali bar nije potrebno menjati ga svake tri-četiri godine... Koliko su ovakva auto sedišta zaista udobna, rentabilna, i svakako najvažnije - bezbedna za mlađane putnike?

Dečija auto sedišta koja su u kategoriji 0-36 kg, verovatno da svakom roditelju prva padnu napamet. Jer, kupovinom samo jednog proizvoda rešiće „dugoročni posao“. Obezbediće svoje čedo da putuje autom u istom sedištu od prvih dana života pa sve dok to zakon propisuje, odnosno do 12. godine i visine od 135 cm. Međutim, ako bolje razmislimo svesni smo da beba od mesec-dva nema iste potrebe kao školsko dete. Telo je drugačije građe, pa samim tim iziskuje i drugačiji odnos pri vožnji, zaštitu vitalnih organa, nagib sedišta, vezivanje pojaseva…

Dečija auto sedišta 0-36 kg  

Može li to jedno auto sedište da pruži detetu sve što je potrebno u njegovim različitim periodima rasta i razvoja? Nekako nije baš logično da bude perfektno u svakoj kategoriji. Beba zahteva posebnu pažnju zbog krhke građe, dok mali putnik od recimo 10 godina ima svoje prohteve, potrebu za većim komforom, prostorom za noge… Samim tim ne mogu biti isti uslovi ni što se bezbednosti tiče, a ni udobnosti, kao ni načina i smera vožnje. U nekom periodu mora da postoji određena manjkavost, zar ne?! Krenimo redom sa objašnjenjima.

Kao prvo, brojni proizvođači u opisu i deklaraciji auto sedišta navode da je ono u kategoriji 0-36 kg, ili za uzrast 0-12 godina (ili pak od 9 meseci pa nadalje), a to nije tačno, i ide njima na dušu i čast. Zato će vam eksperti za auto sedišta i bezbednost u saobraćaju UVEK preporučiti da kupite sedište proverenog, cenjenog i premijum proizvođača. Te firme vas neće obmanuti, jer svoje proizvode stalno testiraju i usavršavaju, o čemu imaju i dokaze – ocene na ADAC testiranju; sertifikat Plus testa; međunarodne nagrade i priznanja… kao i dugogodišnje poverenje zadovoljnih korisnika, koje nikako ne žele da iznevere.

Idealan ciklus bezbedne vožnje

Drugo, poznato je da se auto sedišta dele po kategorijama. To nije tek tako, nego zbog bezbednosti dece u određenom uzrastu. Svaki stručnjak iz ove oblasti reći će vam da je za bebu najsigurnije da se vozi u „jajetu„. Kada ga preraste, idealno bi bilo da pređe u sedište, a onda kad stasa za buster sa visokim naslonom, da u njemu putuje. To bi bio idealan ciklus bezbedne vožnje. Pa zašto onda postoje i proizvode se sedišta koja se reklamiraju da su dobra za nekoliko kategorija, odnosno takoreći za sve uzraste? Ima ih, ali daleko manje, tačnije tek nekoliko na tržištu, koja zaista ispunjavaju kompleksne zahteve, mada i to se u pojedinim slučajevima dovodi u pitanje.

Kupovina auto sedišta za dete: u prodavnici ili online?

Kada govorimo o ciklusu bezbedne vožnje, po ko zna koji put ćemo napomenuti da je vožnja „unazad“ (Rear Facing), tj u sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja vozila čak pet puta sigurnije od vožnje napred (Forward Facing). U sedištima „unazad“ gotovo svako dete počinje da putuje automobilom. Pojedinci misle da su ona namenjena samo za novorođenčad, ali to nije tačno. U auto sedištima okrenutim ka zadnjem delu vozila, mogu se prevoziti i stariji klinci i klinceze. Pozicioniranje okrenuto unazad je važno za bebe čija se kičmena moždina još nije okoštala (pretvorena iz hrskavice u kost). Njima treba više podrške za glavu, vrat i kičmu zbog zaštite delikatnog tela. U slučaju sudara, auto sedište okrenuto u suprotnom smeru od kretanja vozila štiti celo telo bebe apsorbujući udarce. Sedište „grli“ i podržava svaki deo malog punika, a ne samo kontaktne tačke sigurnosnog pojasa. Ovo je ključno za bezbednost deteta u sudaru! Iako zakon to ne zahteva, stručnjaci za saobraćaj i bezbednost na autoputu, kao i pedijatrijske organizacije, baš kao i mi u Sigurnoj bebi, preporučuju putovanje „unazad“ što je duže moguće.Dečija auto sedišta 0-36

Kategorije auto sedišta za decu

Kada treba kupiti dečije sedište, savet je da se roditelji vode ocenama sa testova bezbednosti; zatim lakoćom postavljanja; da je udobno za malog putnika; kao i da pogoduje potrebama cele porodice. Naravno, cena sedišta takođe utiče na odabir modela koji ćete nabaviti. A, na nju utiče i standard po kojem je proizvod napravljen. U Srbiji se i dalje mogu naći sedišta izrađena po (staroj) regulativi ECE R44, iako su u EU ona prestala da se proizvode i uvoze od septembra 2023. godine. Povlače se iz prodaje i zastupljena su samo ona po novom standardu ECE R129. Više o pomenutim regulativama OVDE. Napomenućemo da su sedišta sa oznakom ECE R129 savremeniji modeli, strožije testirani za bezbednost i, umesto težinom, kao kriterijumom do kad dete može da se vozi u njima, vode se visinom deteta.

Da li je skupo bezbedno dečije auto sedište?

R129 nije kategorisan u grupe, dok R44 sedišta su raspoređena po grupama 0, 0+, 1, 2, 3. Po novoj regulativi, deca moraju da budu okrenuta „unazad“ do najmanje 15 meseci starosti i visine (minimum) 75 cm. Po staroj je to bilo do težine od 9 kg. R129 ima dodatno testiranje na bočni udar, dok je R44 testiran samo pozadi i napred. R129 sprovodi testove sudara sa 32 senzora, a R44 je činio sa 4 senzora. Zbog opsežnijih testiranja R129 i-Size sedišta skuplja su od onih izrađenih po staroj regulativi. R129 ima tačna uputstva kako se sedišta montiraju u vozilo i deca stavljaju u njih, naravno, u odnosu na visinu. Takođe i kako se smeju privezivati i za automobil i za sedište (ISOFIX, Top Tether,  potporna noga…)

Treba napomenuti da, bez obzira na regulativu, svako propisno montirano i namešteno sedište, koje je prikladno uzrastu deteta, je mnogo bezbednije od neadekvatno instaliranog sedišta koje ne odgovara za malog putnika i vaš automobil. I naravno, prevoz dece van sedišta je opasan i strogo zabranjen!

Grupe po ECE R44

Iako je regulativa R44 sve manje zastupljena, reći ćemo najosnosnije o njenim grupama zbog sedišta koja su i dalje na srpskom tržištu. 

Grupa 0 – za novorođenčad i bebe do 10 kg; mali putnik je u ležećem ili poluležećem položaju; sedište je okrenuto suprotno od smera kretanja vozila.
Grupa 0+ – sedišta koja je moguće koristiti od rođenja do težine mališana od 13 kg; sa izmenjivim položajima tela i mogućnošću da dete bude okrenuto „unazad“ ili u smeru kretanja vozila.
Grupa 1 – sedišta za decu težine od 9 do 18 kg, koja imaju svoje pojaseve, odnosno mališan se ne vezuje pojasevima iz automobila.
Grupa 2: sedišta za decu telesne težine od 15 do 25 kg; na njima nema sopstvenih kaiševa, već se koriste pojasevi iz automobila.
Grupa 3: sedišta za decu težine od 22 do 36 kg; na njima nema sopstvenih kaiševa, već se koriste pojasevi iz automobila.

Da bi dete moglo bezbedno da koristi auto sedište iz grupe 2 i 3 potrebno je da se ispune dva uslova: (1) mali putnik mora da ima minimalnu telesnu težinu predviđenu za upotrebu ovih auto sedišta; (2) dete je dovoljno visoko da se pojas automobila može namestiti tako da mu donji deo prelazi preko kostiju karlice, a gornji preko ključne kosti. 

Tanja, mama Jakova iz Beograda: Roditelji, pažljivo birajte dečije auto sedište

axkid minikid 4

U prodavnicama ćete često naći i klasifikaciju ne po pomenutim grupama od 0 do 3, nego 0-13; 0-18; 0-25; 0-36; 9-25; i 9-36. Napomenućemo to zbog pojedinih roditelja koji su bili u nedoumici – ovi brojevi označavaju kilograme, a ne, kako su neki pomislili, mesece starosti deteta.

Može se zaključiti da auto sedišta 0-36 kg spajaju sve R44 grupe. 

R129 klasifikacija

Noviji evropski standard R129, ili kako ga u Srbiji mnogi zovu i-Size, donosi oštrije kriterijume koje proizvođači moraju da ispune. Kao što smo rekli, ova regulativa koristi visinu deteta pri klasifikaciji, a koja je važniji faktor od težine pri dizajniranju sedišta. Ovo je bitno, jer se na taj način izbegava da se sila u sudaru prenosi na vrat (to se ne može izvesti iz težine). Kada se kupuje auto sedište prema težini deteta, često se dešava da su mali putnici previsoki za njih, što može biti veoma opasno.

Po R129 standardu sedišta su podeljena u nekoliko kategorija: 40-87 cm (do 15 meseci); 40-105 cm (do otprilike 4-5 godina); 40-125 cm (do otprilike 7 godina); 40-150 cm (do 12 godina); 61-105 cm (od otprilike 6 meseci do 4-5 godina); 76-150 cm (od 15 meseci do 12 godina); od 100-150 cm (od otprilike 4 do 12 godina); 125-150 cm (od otprilike 6-7 do 12 godina)… Nova regulativa je uvela i nove obaveze za proizvođače. Sada sedišta moraju da poseduju zaštitu od bočnih udaraca. Takođe, potrebno je da budu dizajnirana tako da dete bude okrenuto „unazad“ do minimum 15 meseci starosti.

Statistički podaci pokazuju da je važno odabrati sedište po visini deteta, posebno ako su u pitanju devojčice, koje mogu biti veoma visoke i sa samo 15-20 kilograma.

Obaveze

Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije (ZOBS) ne precizira vrste sedišta koje bi trebalo da se koristite, ali roditelji moraju da se pridržavaju tri pravila tokom vožnje sa decom.
1) Deca mlađa od 12 godina i niža od 135 cm moraju biti u sedištima koja odgovaraju R44 ili R129 standardu;
2) Deca mlađa od 3 godine mogu da putuju na prednjem sedištu (mesto suvozača); tada moraju biti u svom sedištu okrenutom u smeru suprotnom od kretanja vozila; i onda se tu mora deaktivirati vazdušni jastuk;
3) Deca starija od 4 godine mogu se voziti na zadnjem sedištu samo sa busterom, ukoliko su dovoljno visoka da mogu koristiti pojaseve vozila i ako postoje nasloni za glavu na zadnjoj klupi.

Auto sedište za decu Avova Spereling-FIX, Dečija auto sedišta 0-36

Preporuke

Ovo su obaveze, zakonom propisane. Ali stručna lica iz oblasti bezbednosti u saobraćaju, kao i lekari, fizioterapeuti, babice i td uvek će vam dati preporuke šta je najbolje i najbezbednije za vaše dete i vas, bez obzira što to propisi ne zahtevaju. Izrečeno će potkrepiti argumentima koji su proizašli posle brojnih ispitivanja i testiranja, studija, višedecenijske prakse, znanja i iskustva. Preporuka stručnjaka je da ne žurite za okretanjem deteta i da ga vozite što je duže moguće „unazad“. Što se buster sedišta tiče, mogu ga koristiti deca od minimum 4 godine i 15 kg, ali bolje je da počnu kasnije, sa bar 5-6 godina, još bolje pošto postanu školarci. Jer, tada im je telo razvijenije i savesniji su, razumniji i zreliji.

Strategija

Nadamo se da smo uspeli da vam objasnimo osnovne stvari i da su vam neki detalji sada mnogo jasniji. Ipak, ostaje pitanje – koje dečije sedište da odaberem za svog malog putnika? E, tu sad ima nekoliko strategija pri kupovini. Jer, mnogo toga zavisi koliko je dece u porodici; kako napreduju, rastu i razvijaju se; pa koji auto (ili više njih) imaju roditelji i osobe koje često prevoze mališane… Znate i sami – svaka porodica je priča za sebe, različite su potrebe, navike i obaveze. 

Naša preporuka auto sedišta 0-36 kg 

Može sedište da bude bezbedno i udobno i još dugoročno rešenje koje se koristi godinama. To je zapravo varijanta od 9 do 36 kg. Iz dosadašnjeg ličnog i iskustva naših kupaca, Sigurna beba bi vam preporučila dečija sedišta Axkid Movekid i Axkid Minikid 4, kao najbezbednije i najdugoročnije opcije na trzištu. Oba su prošla Plus test, odobrena su za visinu deteta 61-125 cm, i težinu do 36 kg! Inače, Movekid je deo porodice Minikid i izgrađen je na istim principima bezbednosti i dizajna kao i Minikid 4, pružajući udobno i kompaktno sedište. Oba sedišta omogućiće vašem detetu produženu vožnju “unazad” – do 7 godina. Inače, švedski brend Axkid je globalni lider u proizvodnji najsigurnijih auto sedišta za decu. Svaki proizvod ove kompanije prolazi najrigoroznije testove i simulacije sudara. Firma svakodnevno usavršavau tehnička rešenja i poboljšava komfor za decu, kao i za roditelje.

Dečija auto sedišta 0-36 U našoj ponudi i Avova Sperling-FIX, potpuno novo dizajnirano i-Size auto sedište za mlađane putnike od 15 meseci do 12 godina. Naime, ono je pogodno za decu visine od 76 do čak 150 cm. Okrenuto je u smeru vožnje (FWF), lako i brzo se instalira uz pomoć ISOFIX-a. Možete da pređete sa ugrađenog pojasa sedišta u 5 tačaka na sigurnosni pojas za odrasle u 3 tačke u automobilu – u zavisnosti od vašeg malog putnika.

Koje mesto u automobilu je najbezbednije?

Eto, mi smo pre za ovu bezbedniju opciju (9-36), koja takođe spada u kategoriju auto sedišta 0-36 kg, nego za ona od rođenja do 12 godina. Pre svega zato što je za bebu najbolje da se prvih 15 meseci života prevozi u „jajetu“. Dete tada zahteva posebnu pažnju, pa je najbezbednije da tako putuje. Sedište za novorođenče mora da ima optimalni položaj. Nagib koji je neophodan do bebinih punih šest meseci života je 45° +/-2°. Nažalost, brojna „sedišta“ koja su na tržištu ne mogu da ispune taj uslov. Zato, dragi roditelji, vodite računa koje ćete odabrati! Radi se o sigurnosti tokom putovanja autom vašeg najvažnijeg putnika!

Sa druge strane, „jaje“ mora da bude pratkično i za roditelje. Ono se često unosi i iznosi iz vozila, trebalo bi da bude što lakše, manjeg gabarita, i da se jednostavno i brzo instalira. Tako će tati i mami svakodnevni život biti mnogo kvalitetniji i zdraviji, pa samim tim i srećniji.

Na prvi pogled čini se da su dečija auto sedišta 0-36 kg najisplativija i najdugoričnija. Ali, trebalo bi ipak sagledati širu sliku i saslušati mišljenja stručnih osoba. I opet ponavljamo, svaka porodica je priča za sebe, sa različitim potrebama. Određene karakteristike dečijeg auto sedišta za nekog će biti presudne prednosti ili pak mane koje će prevagnuti prilikom odabira i kupovine.

Želimo vam bezbedan i srećan put!

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.

POSETITE NAS U PRODAVNICI U BOKELJSKOJ 5